مقالاتویدیو

چرا بازی‌های ویدیویی بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی هستند؟

یادگیری زبان‌های خارجی، امروزه تبدیل به یکی از ملزومات شده است؛ خصوصاً زبان انگلیسی که به‌عنوان یک ‌زبان بین‌المللی، بیشترین آمار دانش آموزان را به خود اختصاص داده است. امروز اینجا هستیم تا به شما یکی از بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی و تقویت آن را معرفی کنیم.

تفاوتی نمی‌کند که شما یک علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی ماجراجویانه و داستان محور هستید یا به دنبال بهترین و قدرتمندترین راه‌ها برای فراگیری زبان انگلیسی می‌گردید. در هر صورت، پیشنهاد می‌کنم در مقاله “چرا بازی‌های ویدیویی بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی هستند؟” با ما همراه باشید تا علاوه‌بر ارائه دلایلی برای اثبات این موضوع، نکاتی برای بهبود یادگیری به شما بیاموزیم.

تماشا در یوتیوب

آثار داستانی و دیالوگ‌های گسترده

ابتدا به سراغ بازی‌هایی می‌رویم که در آن‌ها داستان، بخش عمده‌ای از بازی را تشکیل می‌دهد. به این معنا که بازی بدون درک داستان آن، تقریباً بی‌هدف، بی‌معنی و حوصله سر بر می‌شود، زیرا مکانیزم‌های مشخصی در این‌گونه بازی‌ها، در حال تکرار است.

به‌عنوان‌ مثال، سری اساسین کرید و خصوصاً نسخه‌های اخیر آن را می‌توان از این دسته آثار دانست؛ زیرا بدون درک داستان‌های بعضاً پیچیده و پر طول و درازش، گشت‌وگذار در جهان بازی و رفتن از مأموریتی به مأموریت دیگر، بدون هدف خاصی انجام ‌شده و لذتی که باید از تجربه بازی کسب نمی‌شود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با پیشرفت صنعت بازیسازی و انتشار آثار جدید و جدیدتر، نقش داستان دربازی‌ها حتی پررنگ‌تر نیز می‌شود.

اینجا است که ما می‌توانیم با استفاده هوشمندانه از بازی‌هایی که قصد تجربه آن‌ها را داریم، با یک تیر دو نشان بزنیم و علاوه بر یادگیری و تقویت زبان انگلیسی، از درک داستان‌های ماجراجویانه و درنتیجه غرق شدن در جهان اینگونه آثار، لذت ببریم.

Assassins creed

اما مشکلی که ممکن است برای خیلی از افرادی که به‌تازگی قصد انجام این کار و یادگیری زبان انگلیسی را دارند مطرح شود، سرعت ‌بالای دیالوگ‌ها است. راهی که کاربران زیادی در شروع کار از آن استفاده کرده و من نیز از این قاعده مستثنا نیستم، استفاده از نرم‌افزارهای فیلم‌برداری از بازی است. در این حالت، درواقع شما بازی را همچون یک فیلم سینمایی در اختیار دارید و می‌توانید با سرعت دلخواه خود، به یادگیری بپردازید.

علاقه، برگ برنده شما خواهد بود

به‌عنوان‌ مثال، به‌شخصه با استفاده از یک نرم‌افزار، حدوداً ۳۰ دقیقه تا یک ساعت از بازی را انجام داده و ضبط می‌کردم، سپس با استفاده از Google Translate به ترجمه لغات ناآشنا (که تقریباً همه آن‌ها برایم ناآشنا بودند) می‌پرداختم. در ادامه تنها لغت موردنظر را یادداشت کرده و پس ‌از اینکه همه آن‌ها را به‌خوبی یاد می‌گرفتم، با ادامه بازی و ضبط دوباره می‌پرداختم. البته من در اوایل کار دچار یک اشتباه هم شده بودم که در پایان مقاله، روش اصلاح‌شده آن ذکر خواهد شد.

خیلی از افرادی که از طریق بازی‌های ویدیویی به یادگیری زبان انگلیسی پرداخته‌اند، به دلایل مختلفی همچون دشواری و پیچیدگی، به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به فراگیری آن نداشته‌اند، اما شوق پی بردن به داستان‌های جذاب آثاری همچون Witcher 3 ما را مجاب به انجام این کار و درنتیجه به‌صورت ناخودآگاه، باعث ایجاد علاقه به یادگیری زبان می‌شد. موضوعی که می‌تواند تبدیل به برگ برنده و سوخت موردنیاز هر شخصی در مسیر فراگیری زبان‌های خارجی شود.

witcher

علاوه بر این، تأثیر بسیار مثبتی که بازی‌های ویدیویی بر تقویت قدرت شنیداری و بالا بردن سرعت خواندن متون انگلیسی (به دلیل زیرنویس‌ها) می‌گذارد، به‌صورت خودکار باعث می‌شود که بتوانید جملات غلط از لحاظ گرامری را از جملات درست تشخیص دهید، زیرا چشم و گوش شما به‌خوبی با ساختارهای صحیح آشنا شده است.

تعامل، وجه تمایز بازی‌های ویدیویی

سؤالی که ممکن است در اینجا مطرح شود، این است که اگر قرار باشد ما با استفاده از فیلم‌های ضبط‌شده بازی، به یادگیری زبان بپردازیم، بهتر نیست که از فیلم و سریال‌های زبان‌ اصلی استفاده کنیم؟

موضوعی که باعث می‌شود بازی‌های ویدیویی نسبت به فیلم‌های سینمایی، قدرت آموزشی بیشتری داشته باشد، وجود تعامل بین بازی و بازیباز است که در فیلم‌های سینمایی شاهد آن نیستیم. وجود این تعامل خصوصاً اگر تنها به گیم پلی خلاصه نشده و وارد روایت داستانی بازی نیز شود، باعث می‌شود تا لغات، عبارات و جملات، برای مدت بیشتر و به شکل بهتری در ذهنتان حک ‌شده و حتی نیاز به‌مرور زیادی نیز نداشته باشد.

برای نمونه در اثری همچون Witcher این بازیکن است که روایت بازی را با توجه به علایق خود پیش برده و دیالوگ یا حرکت بعدی کاراکتر اصلی را تعیین می‌کند.

به‌نوعی می‌توان گفت بازی‌های ویدیویی، علاوه بر اینکه تمام نقاط مثبت آثار سینمایی را در خود دارند، دارای ویژگی‌هایی هستند که باعث تبدیل‌ شدن آن‌ها به بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی می‌شوند.

call of duty warzone

بازی‌های ویدیویی آنلاین و تجربه مکالمه با انگلیسی‌زبان‌ها

مکالمه در یادگیری زبان، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و واضح است که این‌چنین مزیتی را نمی‌توان در بخش آفلاین (داستانی) بازی‌ها جستجو کرد؛ اما خبر خوب اینکه بازی‌های ویدیویی، توانایی مکالمه با انگلیسی‌زبان‌ها را نیز از طریق بخش آنلاین در اختیار بازیبازها قرار می‌دهد.

در بخش آنلاین بازی‌هایی همچون Call of Duty: Warzone می‌توانید به‌راحتی با کاربرانی که یا زبان بومی آن‌ها انگلیسی است، یا همچون شما زبان انگلیسی را آموخته، یا در حال یادگیری آن هستند، مواجه شده و به بازی کردن و درنتیجه انجام مکالماتی برای ایجاد هماهنگی با یکدیگر بپردازید. روشی که به‌خوبی می‌توانید در آن دانش زبان انگلیسی خود را به چالش بکشید.

درواقع، تجربه انجام مکالمه در بخش آنلاین بازی‌ها، می‌تواند آموزش‌های بخش آفلاین را تکمیل کرده و به نتیجه برساند.

نکاتی برای بهبود یادگیری

  • یادگیری مداوم روزانه: یادگیری زبان‌های خارجی از آن دسته فعالیت‌هایی است که باید هرروز با آن درگیر باشید. به‌جای اینکه هرچند روزی، چند ساعت را برای یادگیری صرف کنید، هرروز تنها نیم ساعت از وقتتان را به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص داده و آن را تبدیل به جزئی از فعالیت‌های روزانه خود کنید.
  • تکرار: یکی از مهم‌ترین مسائل در یادگیری زبان انگلیسی، مرور دانش کسب‌شده است. سعی کنید هر شب قبل از اینکه به خواب بروید، لغات و عباراتی که آموخته‌اید را مرور کنید، در آخر هر هفته نیز آموخته‌های آن هفته را مرور کرده و آخر هرماه نیز آموخته‌های آن ماه را مرور کنید. همه این مرورها، کمک می‌کند تا آنچه از زبان انگلیسی فراگرفته‌اید، بیشتر و بیشتر در ذهنتان حک شود.
  • بجای یادگیری لغات به‌تنهایی، عبارات را بیاموزید: بالاتر ذکر کردم که بنده در یادگیری زبان انگلیسی، اوایل مرتکب اشتباهی شده بودم که در اینجا قصد دارم این موضوع را برایتان توضیح دهم. رعایت این نکته می‌تواند به مقدار بسیار زیادی باعث بهبود یادگیری شده و به یادسپاری لغات را برایتان آسان‌تر کند. در این روش ما بجای این‌که تنها لغت موردنظر را یادداشت کرده و آن را مرور کنیم، عبارتی که حاوی آن بوده است را یادداشت و مرور خواهیم کرد. به این صورت، علاوه بر افزایش سرعت و کیفیت یادگیری با ساختارهای صحیح زبان انگلیسی نیز بیشتر آشنا می‌شویم.assassins creed valhalla
  • استفاده از قدرت تخیل: یکی از راهکارهایی که معمولاً باعث حفظ راحت‌تر لغات می‌شود، استفاده از قدرت تخیل و ساخت یک تصویر ذهنی به‌یادماندنی از آن لغت است. اتفاقی که به‌صورت خودکار، وقتی زبان انگلیسی را با استفاده از بازی‌های ویدیویی بیاموزیم، رخ ‌داده و یک تصویر ذهنی خوب از کاربرد لغات و اصطلاحات را در ذهنمان باقی می‌گذارد.
  • دانش زبان انگلیسی خود را به چالش بکشید: به چالش کشیدن آنچه از زبان انگلیسی آموخته‌اید، به‌نوعی خط پایان و آخرین مرحله‌ای است که برای اطمینان از یادگیری کامل انجام می‌شود. به‌عنوان ‌مثال، پس ‌از اینکه قدری دانش زبان خود را بهبود دادید، در حین انجام بازی‌های ویدیویی با لغات و اصطلاحاتی که پیش ‌از این آموخته‌اید، بازهم روبرو شده و ترجمه درست، می‌تواند به معنای یادگیری کامل آن لغت یا اصطلاح باشد. همچنین انجام مکالمه، با هم‌تیمی‌ها در بازی‌های آنلاین، خود راهی قدرتمند برای به چالش کشیدن دانش زبان انگلیسی شما می‌باشد.

شما گیمینی عزیز هم می‌توانید نظرات، پیشنهاد‌ها یا سؤالات خود را درباره بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا