نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی What Happened

به یاد می‌آوری؟

بازی What Happened روایت یک جدال بزرگ است، اما نه میان خیر و شر، نه میان دوست و دشمن و نه میان دو کشور، بلکه یک نبرد ناجوانمردانه میان ذهن و روح! و این شمایید که انتخاب می‌کنید در کدام طرف بایستید… با گیمین همراه باشید تا به ‌نقد و بررسی این بازی بپردازیم.

تفاوت!

عموماً هرگاه حرف از یک بازی ایرانی می‌شود، کسی حرف تفاوت و نوآوری را به ‌پیش نمی‌کشد.

بازیسازان آنقدر با مشکلات کوچک و بزرگ روبرو می‌شوند که حال و حوصله متفاوت بودن را ندارند. در بهترین حالت، تلاش می‌کنند تا همان بازی معمولی خود را با ایده‌های رونویسی شده به مرحله انتشار برسانند.

در این میان کم نیستند استودیوهای بازیسازی‌ای که مشکلات باعث نمی‌شود از تلاش اضافی یا نوآوری‌های جذاب دست بکشند.

GENIUS SLACKERS استودیوی سازنده What Happened نیز از جمله این استودیوها است.

نوآوری و تفاوت یعنی اینکه بازیباز، مدام با المان‌هایی در بازی روبرو شود که برایش تازگی داشته باشد.

در وات هپند از همان منوی بازی، تفاوت را مشاهده می‌کنید، البته ممکن است نظیر آن را پیش ‌از این نیز دیده باشید، اما What Happened نوآوری‌هایش را به‌طور تمام و کمال ارائه داده است.

بازی What Happened #3
قسمتی از منو نوآورانه بازی What Happened

یکسری فرمول‌های جدید و جذاب که از اول تا آخر بازی تکرار می‌شوند.

خوشبختانه سازندگان در استفاده از این المان‌ها، زیاده‌روی نکرده‌اند و درنتیجه، بازی یک ‌روند تقریباً خوب را طی می‌کند و همیشه چه در داستان، چه در محیط و چه در گیم پلی بازی، چیزهای جدیدی برای ارائه به شما دارد.

داستان نه‌چندان خوب

صحبت درباره داستان What Happened آسان نیست، موضوع از این‌ قرار است که داستان بازی نوآورانه است اما مشکل این است که داستان به ‌اندازه کافی پربار نیست.

نوآوری داستان در کلیت آن حضور دارد، ذهنی که با روح به مقابله برخاسته است و سعی می‌کند آن را آزار دهد. البته تشخیص این موضوع به این زودی‌ها رخ نمی‌دهد و کم‌ کم متوجه می‌شوید که ماجرا از چه قرار است.

اما داستان وات هپند آنقدر که ادعا می‌کند، پیچیده نیست. البته نه به این معنا که ذهن بازیباز را به خود درگیر نمی‌کند، داستان گاهی روی نقاط و مفاهیمی از زندگی استایل (کاراکتر اصلی بازی) بیش ‌از حد، تمرکز می‌کند و از بعضی موضوعات به ‌سرعت و سادگی عبور می‌کند.

همچنین داستان در اغلب زمان‌ها، چیز جدیدی برای ذهن بازیباز ندارد.

بازی What Happened #2

و اما روایت داستان

هرچند داستان بازی دارای ایراداتی باشد، روایت بازی فوق‌العاده خوب است.

دوربین بازی مدام در حال حرکت در ابعاد مختلف زندگی استایل است. شخصی که در یک جنگ روانی با خودش شدیداً در تکاپو است و این حس، کاملاً به بازیباز منتقل می‌شود.

همچنین موضوع دیگری که ضعف اندک داستان را جبران می‌کند، پایان‌های متفاوتی است که بازیسازان برای What Happened در نظر گرفته‌اند. این بازی دارای ۹ پایان مختلف است که هرکدام ماهیت خاص خود را دارد.

بازی What Happened

موسیقی در بازی گم است

موسیقی کمترین نقش را در وات هپند ایفا می‌کند، به ‌گونه‌ای که هر از گاهی از خودتان می‌پرسید که بازی اصلاً موسیقی دارد؟ یا این چیزی که من می‌شنوم، موسیقی یک بازی در این سبک است؟!

بهتر است بگوییم در What Happened کمترین توجه شما نسبت به موسیقی خواهد بود. این موضوع خصوصاً در زمان‌هایی که بازی ریتم سرعتی خودش را از دست می‌دهد، بیش ‌از پیش خودنمایی می‌کند.

یعنی دقیقاً زمانی که موسیقی باید وارد عمل شود و بازیباز را در بازی غوطه‌ور کند، کمبود آن احساس می‌شود.

طراحی محیط‌ها فوق‌العاده است

بزرگ‌ترین نقطه قوت What Happened در طراحی محیط‌ها و کیفیت بافت‌های بازی است.

نورپردازی عالی، کیفیت سایه‌ها، تکسچرهای باکیفیت و… همه و همه دست ‌به‌ دست هم داده‌اند تا بازیباز، کوچک‌ترین کمبودی را در زمینه محیط و مهم‌تر از آن اتمسفر بازی احساس نکند.

این محیط‌ها در واقع ساخته‌های ذهنی استایل هستند که او را به یک سفر هیجان‌انگیز در خاطراتش وامی‌دارد.

همچنین موضوعی که قابل ‌توجه است، تنوع بسیار بالای این محیط‌های باکیفیت است.

بازی What Happened #7

هرکدام از این محیط‌ها در گوشه و کنار یا نوشته‌های روی دیوارها، متون مرموزی را نیز به نمایش می‌گذارند که سعی دارند تمام ابعاد شخصیتی کاراکتر را به شما نمایش دهند.

محیط‌ها مدام تغییر می‌کنند و شما را در شرایط جدیدی از بازی قرار می‌دهند که این موضوع را نیز می‌توان در کمتر بازی‌ای در این سبک مشاهده کرد و باید به سازندگان بازی برای به عمل درآوردن آن با بالاترین کیفیت، تبریک گفت.

بازی What Happened #6

طراحی کاراکترها

موضوعی که در What Happened شما را متعجب می‌کند، طراحی کاراکترهای بازی و بدتر از آن انیمیشن‌هایی است که برای کاراکترها ساخته ‌شده است.

شما در طول بازی با کاراکترهای زیادی روبرو نمی‌شوید، اما همین تعداد کم کاراکتر، به‌خوبی طراحی نشده‌اند و سطح بازی را پایین می‌آورند. البته شخصیت‌پردازی کاراکترها به‌ اندازه خودِ آن‌ها بد نیست و خصوصاً درباره خود شخصیت استایل، یک تعامل پیچیده را خواهید داشت.

گیم پلی خوب یا بد؟

What Happened در بعضی زمینه‌ها به‌ گونه‌ای عمل می‌کند که شما به‌ عنوان یک منتقد، سردرگم می‌شوید.

یعنی نمی‌توانید بگویید این موضوع نقطه‌ ضعف است یا نقطه قوت؛ زیرا یک سیر صعودی و نزولی را از آغاز تا پایان بازی طی می‌کند، به طوری که در زمانی این موضوع نقطه قوت است و دقایقی بعد تبدیل به نقطه‌ ضعف می‌شود.

یکی از این زمینه‌ها، گیم پلی بازی است. بعضی المان‌ها در گیم پلی بازی تا زمانی که هستند، آن را در سطح بالا قرار می‌دهند و زمانی که می‌روند، کیفیت بازی را پایین می‌آورند.

بازی What Happened #4

تعامل با محیط

یکی از این المان‌ها، سیستم تعامل کاراکتر با محیط است. این سیستم به شکل بسیار خوبی طراحی‌ شده است و کیفیت گیم پلی بازی را به سقف می‌چسباند.

اما موضوع این است که این المان، گاهی برای مدت بسیار زیادی از بازی دور می‌شود؛ یعنی شما آن را برای استفاده در دسترس ندارید.

به‌ عنوان‌ مثال، در حال حرکت در محیطی هستید و در اینجا تعامل از بین می‌رود و تنها باید از کیفیت محیط‌ها لذت ببرید.

یا در مواردی کات سین‌های بازی که بدون تعامل با کاراکتر به نمایش درمی‌آیند، آنقدر طولانی می‌شود که حس می‌کنید در حال تماشای یک فیلم سینمایی هستید تا یک بازی.

همچنین از بخش‌هایی که سازندگان، نوآوری‌های موفقی را داشته‌اند، گیم پلی بازی است که آن را مهیج و مهیج‌تر می‌کند.

سیستم ذخیره‌سازی

اگر سؤالتان این است که بازی در سیستم ذخیره‌سازی آزاردهنده عمل می‌کند یا نه؟ باید بگویم خوشبختانه این‌طور نیست و در اکثر اوقات به مکانی بازمی‌گردید که بازی را در آن رها کرده‌اید.

صداگذاری

برخلاف موسیقی ضعیف، صداگذاری یکی از نقاط قوت What Happened است. گویندگان با کیفیت خوبی کار خود را انجام می‌دهند و به شخصیت‌پردازی بازی نیز کمک شایانی می‌کنند.

همچنین صدای پا و محیط هم در سطح خوبی قرار دارد، این المان نیز اتمسفر بازی را زنده‌تر از قبل می‌کند.

بازی What Happened #5

What Happened - 7.5

۷.۵

امتیاز گیمین

GENIUS SLACKERS با نوآوری‌ها و تفاوت‌های خود توانسته What Happened را به‌خوبی از آب درآورد. وات هپند می‌تواند شما را در محیط‌های باکیفیت و گیم پلی مهیج خود غرق کند، اما نمی‌توان از آن انتظار داستانی را داشت که باعث درگیر شدن ذهن بازیباز شود.

نقاط قوت:

+نوآوری و تفاوت در همه زمینه‌ها

+گیم پلی هیجان‌انگیز

+روایت داستانی مهیج

+کیفیت و جزئیات بالای محیط‌ها

+تعامل جالب و متفاوت با محیط بازی

+تنوع بالای محیط‌های بازی

نقاط ضعف:

-موسیقی سردرگم بازی

-داستان نه‌چندان عمقی

-طراحی بد کاراکترها

-انیمیشن‌های مصنوعی کاراکترها

User Rating: ۳.۹۵ ( ۵ votes)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا