برنامههای محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای
برنامههای دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم مورخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۸۳ صفحه منتشر شد که ۲ صفحه آن مربوط به مسائل موجود و برنامهها برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای است که در این خبر، آنها را برای شما گردآوری کردیم.
مسائل موجود:
۱- تسلط جریانهای واسط و میانجی و افزایش نفوذ شرکتهای تولیدکنندهی خارجی
* ورود بازیهای خارجی حاوی موضوعات و صحنههای نادرست و انتشار آن با هولوگرام بنیاد ملی بازیهای رایانهای از طریق شبکههای توزیع که در تعارض با بند ۱ از ماده ۱ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی)
۲- مدیریت واداده، غیرانقلابی و غیرشفاف در بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سطوح ارشد مدیریت
۳- فقدان تکنولوژیهای برتر تولید در کشور
۴- توان سناریوسازی پایین در کشور بهطور متوسط در تولیدات
۵- ضعف در طراحی شخصیتها و نمادهای ایرانی و اسلامی
۶- کارایی پایین بازیهای رایانهای ساخت داخل به جهت تجاریسازی و بازارسازی
۷- عدم ارتباط با مراکز انقلابی و نظارتی مرتبط
۸- الگوبرداری زیاد از بازیهای خارجی
۹- عدم کنترل و انجام نظارت پسارویدادی
۱۰- اعمال سیاستهای ضدارزش در قالب حذف نظارت و مجوز تولید
۱۱- اعمال سیاستهای تشویقی به تولیدکنندگان و فعالان غیرانقلابی
* فراهم کردن محیط مناسب برای رشد جریانات مولد برنامههای مبتذل و غیرانقلابی
۱۲- ریسک بالای سرمایهگذاری داخلی در تولید بازیهای رایانهای
* هزینه زیاد تولید بازی رایانهای با توجه به نیازمندی به افراد متخصص در حوزههای برنامهنویس، انیماتورها، نویسنده و…
* خطر عدم بازگشتپذیری سرمایه و سود کافی
* در دسترس بودن نمونههای خارجی در بازار با هزینهای اندک و بدون پرداخت حق کپی رایت و کیفیت پایین بازیهای داخلی در مقابل بازیهای مطرح جهانی با توجه به میزان دسترسی بهطور متوسط
برنامهها:
۱- علاقهمندی و ورود داوطلبانه شرکتهای بخش خصوصی به این حوزه و حمایت از آنها
۲- حمایت جدی بنیاد ملی بازیهای رایانهای از این صنعت و تولیدکنندگان آن
۳- استفاده از ظرفیتهای غنی فرهنگی و تمدنی اسلام و ایران در جهت ساخت بازیهای فاخر با سناریوهای قوی
۴- استفاده از سرمایه انسانی خبره در کشور
۵- تقویت و گسترش کانالهای توزیع متنوع و متعدد در سطح کشور
۶- تأمین و تقویت دانش فنی و امکانات سختافزاری و نرمافزاری و تجهیزات وابسته بازیهای رایانهای
۷- استقبال و حمایت از تولید بازیهایی با ژانر مقاومت و ضد امپریالیستی
۸- توجه به ظرفیت بازارهای موجود در کشورهای فارسیزبان و مسلمان بهخصوص کشورهای منطقه
۹- ایجاد ظرفیتهای سرمایهگذاری در زمینه تولید بازیهای رایانهای در جهت همگرایی ارتباطات میان فرهنگی
۱۰- جهتدهی موضوع و راهبردی به تولیدات این حوزه
۱۱- ایجاد و تقویت تعامل مثبت و سازنده میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و شرکتهای تولیدکننده
۱۲- حمایت از آموزش و تربیت نیرو در راستای گسترش و تقویت کیفی تولیدات این حوزه
۱۳- حمایت دولتی ویژه از فروش و بازاریابی شرکتهای سازنده بازیهای رایانهای
۱۴- برگزاری کارگاههای آموزش نمایشنامهنویسی و ژانرنویسی در حوزه بازیهای رایانهای به خبرگان و نخبگان جوان
۱۵- استقرار سامانه ردهبندی سنی بازیهای رایانهای وارداتی خارجی و تولیدات داخلی
۱۶- برنامهریزی و تدوین نظامنامه حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان بازیهای رایانهای
۱۷- توسعه همکاریهای بینالمللی بهویژه با کشورهای اسلامی و منطقه و کشورهای ضد استکباری در زمینه توزیع و مصرف صنعت بازیهای رایانهای
۱۸- همکاری با مراکز رشد و پارکهای فناوری به جهت استفاده از ظرفیت آنها
لازم به ذکر است که در متن اصلی، یکسری غلطهای املایی کوچکی مانند بنیاد ملی بازیهای یارانهای بجای بنیاد ملی بازیهای رایانهای (دوبار در متن) وجود داشت که ما در این متن آنها را تصحیح کردیم و تغییر دیگری در متن اصلی ندادیم.
من یک پیشنهادی دارم،من میگم بازی های ساخت ایران رو برحسب نام انجین یا موتور بازی سازی که استفاده کردند دسته بندی بکنیم،فکر خوبی نیست؟
منظورم به شکل یک ویدیو یا فیلم ،اینکه بازی های ایرانی را به بر اساس موتور بازیشان تقسیم بکنیم.