مقالات

بازی‌های ایرانی که در جهان دیده شدند

 

شاید برای همه شما سؤال باشد که آیا بازی ایرانی‌ای توانسته است خود را در خارج از مرزهای ایران به دست مخاطبان غیر ایرانی برساند و بتواند نتایج مطلوبی بگیرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله! تعداد زیادی از بازی‌های ایرانی بوده‌اند که توانسته‌اند مرزهای جغرافیایی ایران را شکافته و خود را به دست مخاطبان غیر ایرانی برسانند ولی از این تعداد بازی فقط به اندازه انگشت‌های یک یا دو دست، بازی‌های ایرانی وجود داشته‌اند که توانسته‌اند علی‌رغم منتشر شدن، رضایت گیمرها را در سطح بین‌المللی هم به دست آورند.

در لیست ما بازی‌هایی وجود دارند که به خاطر افراطی‌گری برخی نهادها، اجازه نشر در ایران را نگرفته‌اند و یا بازیسازان ترجیح داده‌اند که بازی خود را در داخل ایران منتشر نکنند، پس اگر اسم این بازی‌ها به گوشتان نخورده و هیچ چیز از آن‌ها نمی‌دانید تعجب نکنید.

با گیمین همراه باشید تا بهترین بازی‌های ایرانی در خارج از مرزهای ایران را بهتر بشناسید.

: رتبه‌بندی خاصی برای بازی‌ها وجود ندارد و بازی‌ها به صورت رندوم (تصادفی) نوشته شده‌اند.

 

 

۱- هادس ۲

پوستر هادس 2

بازی ایرانی هادس ۲، نامی آشنا برای گیمرهایی است که با پلتفرم موبایل به بازی کردن می‌پردازند، هادس یک بازی اکشن اول شخص است که در فضایی آخرالزمانی و تاریک دنبال می‌شود، قهرمان قصه بازی، هادس نام دارد، هادسی که نه‌تنها باید شیاطین درون بازی را شکست دهد بلکه باید راه خود را در میان گیمرها باز کند.

می‌توان گفت هادس توانست مأموریت خود را به درستی انجام دهد و در میان بچه‌های ایران‌زمین، به خوبی محبوب شود و این محبوبیت باعث شد که هادس، بدون نشر بین‌المللی بتواند مخاطبانی غیر ایرانی هم پیدا کند! بله درست است، بدون نشر نسخه بین‌المللی، هادس توانست مخاطبان غیر ایرانی را پیدا کند، مخاطبانی که بازی را با هزاران مشکل از کافه بازار دانلود کردند.

با یک جستجو ساده از بازی هادس ۲ در یوتیوب، می‌توانید این موضوع را ببینید که یوتیوبرهای خارجی از این بازی، گیم پلی گذاشته‌اند. در نهایت هادس توانست در جشنواره بین‌المللی IMGA بهترین بازی جهان از دیدگاه مردم بشود، هادس توانست مهدی پیغامی نسب، سازنده خود را سربلند کند و مأموریت خودش را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

 

۲- فرزندان مورتا

قطعاً یکی از آشناترین نام‌ها در لیست ما، بازی فرزندان مورتا است، بازی‌ای که به همه بازیسازان ایرانی یادآوری کرد که با تمام سختی‌های موجود می‌توان آنقدر بازی خوب و تحسین‌آمیزی ساخت که در سطح بین‌المللی دیده شود.

می‌توان گفت که فرزندان مورتا، جدیدترین ساخته‌ی استودیو بازیسازی ددمیج (فن افزار) بهترین عملکرد را در میان بازی‌های ایرانی در سطح بین‌المللی داشته است، چه از نظر فروش و چه از نظر نمره منتقدان، این بازی یک سر و گردن تا بقیه بازی‌های ایرانی بالاتر است و توانست امتیاز بسیار خوب ۸۲ را از متاکریتیک دریافت کند که این اتفاق بسیار خوب و ویژه‌ای برای یک بازی ایرانی محسوب می‌شود.

اگر متاکریتیک را هم قبول ندارید، می‌توانید به صفحه استیم این بازی مراجعه کنید تا خود ببینید که اکثر گیمرهایی که این بازی را خریداری کرده‌اند از آن راضی هستند، نکته‌ی قابل توجه برای این بازی، این است که تنها بعد از ۲۴ ساعت از انتشار بازی فرزندان مورتا در استیم، تمامی هزینه‌هایی که برای این بازی شده بود بازگشت.

فرزندان مورتا توانست حسابی سازنده خود یعنی امیرحسین فصیحی را سربلند کند اما با همه‌ی این تعریفات، فرزندان مورتا هنوز نتوانسته است در ایران منتشر شود تا ما از بازی کردن این بازی با دوبله و زیرنویس فارسی و قیمت کمتر نسبت به مارکت استیم، محروم باشیم.

 

۳- سرگذشت

ساجرن یا سرگذشت نام بازی ایرانی دیگری است که توانسته است در سطح بین‌الملل خودش را به دوست داران بازی‌های رایانه‌ای معرفی کند، ساجرن از آن دسته از بازی‌هایی است که فضا و اتمسفر خاص آن می‌تواند آرامش خاصی را به شما ببخشد، آرامشی که با حل معماهای بازی، لذت‌بخش‌تر و قوی‌تر خواهد شد.

گرافیک زیبا و فانتزی بازی، شما را به یاد بهترین بازی‌های این سبک و بازی‌های مستقل موفق می‌اندازد. شاید ساجرن به اندازه‌ی فرزندان مورتا نتوانست موفق باشد ولی باز هم در مقایسه با بازی‌های ایرانی دیگر عملکرد خوبی را داشته است. ساجرن توانست تا حد زیادی منتقدان را راضی نگه دارد و متاکریتیک خوب ۷۸ را از آن خود کند.

ساجرن در ابتدا به صورت انحصاری در اپیک گیمز منتشر شد اما پس از گذشت مدتی، در مارکت استیم هم منتشر شده است که باید دید این بازی می‌تواند در مارکت استیم هم نظر کاربران را جلب کند یا خیر.

 

 

 ۴- شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور

پوستر بازی شمشیر تاریکی

شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور، آغاز یک راه جذاب و دوست‌داشتنی برای فن افزار و امیرحسین فصیحی در خارج از ایران بود، بازی‌ای که باعث شد ددمیج امروز و فن افزار دیروز بعد از شکست‌هایی که از انتشار گرشاسپ در فروشگاه استیم خوردند، بالاخره طعم شیرین موفقیت در بازار خارج را بچشند.

از تم شرقی بازی گرفته تا گرافیک خاص و فوق‌العاده آن، مشخص بود که این بازی برای درخشیده شدن در سطح بین‌المللی ساخته شده است و سطح تفکرات تیم امیرحسین فصیحی به سمت جهانی شدن رفته است.

 می‌توان گفت که ددمیج اولین تیم بازیسازی ایرانی است که دید خود را فراتر از بازار ایران قرار داد و هدف اصلی‌اش، دیده شدن و درخشیدن در خارج از ایران بود. 

شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور در متاکریتیک و پلتفرم PC توانست امتیاز قابل‌قبول ۷۰ دریافت کند اما رضایت کاربران استیم از این بازی بسیار بهتر بود و توانست از کاربران استیم نمره ۹ از ۱۰ را دریافت کند که این امتیاز بسیار قابل‌توجهی برای این بازی است.

این بازی اول برای تلفن‌های همراه منتشر شد و پس از مدتی برای رایانه‌های شخصی هم منتشر شد. برعکس بازی فرزندان مورتا، این بازی توانست مجوز انتشار در ایران را بگیرد و هم‌اکنون این بازی در مارکت‌های ایرانی هیولا برای PC و در کافه بازار برای موبایل وجود دارد.

 

۵- گربه و کودتا

گربه و کودتا نام یکی دیگر از بازی‌های ایرانی است که علی‌رغم کوچک بودنش، توانسته است نظر مثبت بسیاری از کاربران مارکت استیم را جلب کند. این بازی راجع به یکی از شخصیت تاریخی و مهم ایرانی یعنی دکتر محمد مصدق است که نفت را در کشور ما ملی کرد و یکی از مهم‌ترین اقدامات تاریخی ایران را به وجود آورد.

در این بازی، ما در نقش گربه‌ی دکتر مصدق به بازی می‌پردازیم و ایشان را در تمامی اتفاقاتی که در پی ملی شدن صنعت نفت افتاد، همراهی می‌کنیم. گربه‌ای که زیاد هم آرام نیست و بسیار بازیگوش است و همین مورد، بازی را جالب‌تر می‌کند.

درست است که بازی گربه کودتا در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است اما بسیاری از گیمرهای ایرانی از وجود چنین بازی ایرانی‌ای اطلاع ندارند. از این نکته هم نباید غافل شد که گیم پلی این بازی بسیار کوتاه است ولی با این وجود کم بودن زمان گیم پلی بازی، توانسته است از کاربران استیم، نمره ۹ از ۱۰ را دریافت کند که رضایت حداکثری مخاطبان این بازی مستقل را به ما نشان می‌دهد.

 

۶- ۴۱۱۴۸

 ۴۱۱۴۸ قطعاً یکی از آن بازی‌های ایرانی است که اکثر گیمرهای ایرانی آن را بازی کرده‌اند و با آن خاطره دارند. بهترین بازی ساخت مهدی فنایی، آنقدر خوب بود که بتواند غیر از مخاطب‌های ایرانی، گیمرهایی در خارج از کشور هم برای خود مخاطب جذب کند و بتواند در خارج از مرزهای ایران‌زمین هم طعم موفقیت را بچشد.

کافی است اسم این بازی را در پلتفرم ویدیویی مثل یوتیوب جستجو کنید تا خود با چشمان خود ببینید که این بازی چقدر محبوب بوده است. بهترین بازی ساخت مهدی فنایی تا به امروز توانسته است از کاربران پلتفرم جهانی گوگل پلی، نمره عالی ۴٫۳ از ۵ را دریافت کند و توانست به همه نشان دهد که یک بازی در کنار گرافیک ساده خود، چقدر می‌تواند عالی عمل کند.

 

۷- وات هپند

وات هپند یکی از بازی‌های ایرانی است که از روز انتشارش تاکنون، حاشیه‌های مختلفی را با خود به همراه داشته است، از در اختیار گذاشتن بازی برای یوتیوبرها و استریمرهای معروف ایرانی گرفته تا تحریم شدن بازی توسط کاربران ایرانی به خاطر نداشتن زیرنویس فارسی از حاشیه‌های اخیر این بازی بوده است.

خیلی از پلیرهای ایرانی، قصد تهیه این بازی را داشتند اما زمانی که متوجه شدند بازی زیرنویس فارسی ندارد از تجربه آن سر باز زدند. با تمام این قضایا، وات هپند توانست موفقیتی نسبی را به‌دست آورد و شاید در مقایسه با بازی‌هایی مثل شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور، سرگذشت و فرزندان مورتا، زیاد نتوانسته باشد خوب عمل کند اما باز هم در مقایسه با برخی از بازی‌های ایرانی توانسته است عملکرد خوبی را با خود به همراه داشته باشد.

وات هپند توانست متاکریتیک ۶۳ را از آن خود کند که در مقایسه با دیگر بازی‌های ایرانی عملکردی متوسط رو به پایینی را داشته است. تاکنون وات هپند در بازار داخلی، نه به صورت فیزیکی و نه به صورت دیجیتالی، موفق به انتشار دادن خود نشده است و حال باید دید که خودِ سازندگان بازی، اقدامی نکرده‌اند یا بازی مجوز نشر در ایران را دریافت نکرده است.

اگر اهل بازی‌هایی هستید که در آن‌ها معماهایی همراه با چاشنی ترس وجود داشته باشد، وات هپند فارغ از ایرانی بودنش، گزینه خوبی برای شما عزیزان محسوب می‌شود.

 

۸- پسرخوانده

بدون شک یکی از بهترین و موفق‌ترین عناوین موبایلی ایرانی، چه در خارج و چه در داخل ایران در این سه سال اخیر، بازی پسرخوانده بوده است. پسرخوانده اثر استودیو بازیسازی پاییزان، هنوز هم حال خوبی دارد و با اینکه سال‌های زیادی از ساخت این بازی می‌گذرد، هنوز هم این بازی توانسته است جذابیت و محبوبیت خود را در داخل و هم در خارج از ایران حفظ کند که این کار، کار راحتی نیست.

بازی‌های بسیاری بوده‌اند که در طی این چند سال منتشر شده‌اند ولی نتوانسته‌اند مخاطبان خود را حفظ کنند و به مرور زمان فراموش شده‌اند یا به زبان دیگر، مرده محسوب می‌شوند ولی در پسرخوانده با آپدیت‌های ماهانه و اضافه کردن ویژگی‌های جدید، چنین اتفاقی نیفتاده است و بازی هنوز در هر ساعت و هر مکانی، پلیرهای خودش را دارد.

در نهایت این بازی توانست در مارکت گوگل پلی، نمره بسیار خوب ۴٫۶ از ۵ را از کاربران دریافت کند که نمره بسیار خوبی محسوب می‌شود.

بازی‌های بسیاری بوده‌اند که در خارج از ایران منتشر شده‌اند و فروش خوبی هم داشته‌اند ولی نتوانسته‌اند نمره خوبی از منتقدان یا حداقل از کاربران بازی دریافت کنند، ما سعی کردیم در این لیست موفق‌ترین بازی‌های ایرانی در خارج از ایران را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم، بازی‌هایی که یا در جشنواره خاصی مقام کسب کرده‌اند و یا مورد توجه منتقدان یا مخاطبین قرار گرفته‌اند.

 شما فکر می‌کنید چه بازی‌های ایرانی دیگری می‌توانستند در لیست ما باشند؟ حتماً از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

۴ دیدگاه

    1. درسته ، ما بیشتر سعی کردیم موفق ها و در دسترس تر هارو معرفی کنیم وگرنه بازی های دیگیری هم وجود داره که احتمال داره در سری دوم این مقاله به اون ها اشاره بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا