اخبار

اگر گوگل پلی رفع فیلتر نشود، دیگر برای کاربران ایرانی بازی نمی‌سازیم

فعالان بازیسازی در پلتفرم موبایل، می‌گویند اگر گوگل پلی رفع فیلتر نشود، دیگر قادر به ساخت بازی برای کاربران ایرانی نیستیم؛ چرا که بعد از فیلترینگ گوگلی پلی، امکان پوشش هزینه‌ها را نداریم. ابوالفضل صادق می‌گوید: ما در حال از دست دادن بزرگ‌ترین ابزار فرهنگ‌سازی هستیم. این ابزار از دست خواهد رفت و ما صرفاً مصرف‌کننده بازی‌های خارجی می‌شویم.

به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران، بر اساس نتایج یک نظرسنجی با موضوع «تأثیر محدودیت گوگل پلی بر بازی‌های ایرانی» که توسط کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای این استان انجام و نتایج آن منتشر شده است، ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان، میزان ریزش کاربران پس از ایجاد محدودیت برای گوگل پلی را بالای ۷۵ درصد ذکر کرده‌اند. همچنین بیشتر پرسش‌شوندگان گفته‌اند که پس از ایجاد این محدودیت، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند.

در این گزارش ۲۹ شرکت مورد پرسش قرار گرفته‌اند، ۱۰۰ درصد پاسخ‌دهندگان درباره اینکه آیا «بازار» یا «مایکت» توانسته است جایگزین گوگل پلی شود، پاسخ «قطعاً خیر» داده‌اند. از دیگر آثاری که پاسخ‌دهندگان به آن اشاره کرده‌اند، تعدیل بالای نیروی انسانی در شرکت‌های تحت مدیریت آن‌ها بوده است.

با توجه به داده‌های این گزارش، ۸۶ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای گوگل پلی، ساخت بازی برای کاربران ایرانی را در برنامه خود ندارند.

«ابوالفضل صادق» رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر استان تهران درباره روش انجام این پژوهش توضیح داد: این داده‌ها بر اساس پاسخ‌های اعضای کمیسیون که اغلب از بازیسازان کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد از کاربران و درآمد را در اختیار دارند، گردآوری شده است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا فروشگاه‌های ایرانی مانند «بازار» و «مایکت» نتوانسته‌اند جایگزین گوگل پلی ‌شوند، توضیح داد: ما هنوز زیرساخت لازم را در کشور نداریم و نمی‌توانیم فعلاً به سطح گوگل پلی برسیم. گوگل پلی علاوه بر اینکه یک فروشگاه است، ابزارهای جانبی بسیاری در اختیار ما قرار می‌دهد که موجب بهبود بازی‌ها می‌شود؛ اما فروشگاه‌های داخلی فاقد چنین امکاناتی بوده و موجب می‌شود تا نتوانیم بازخورد لازم را دریافت کنیم. از طرف دیگر گوگل پلی بسیار هوشمند است و یوزری که به‌صورت واقعی کاربر شما است را انتخاب می‌کند. درصد کاربرانی که توسط فروشگاه‌های داخلی جذب می‌شوند، کم است.

صادق در همین زمینه ادامه داد: شما در گوگل پلی با هزینه‌های پایین‌تری کاربر می‌گیرید؛ درآمدی از کاربران دریافت نمی‌کند، یعنی عملاً پولی به گوگل پلی پرداخت نمی‌کنید، اما در اینجا باید شما هزینه پرداخت کنید.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از نتایج این تحقیق، ۱۰۰ درصد پاسخ‌دهندگان اظهار کرده بودند که حمایت‌های لازم از سوی فروشگاه‌های داخلی انجام نشده است.

صادق در پاسخ به اینکه چه انتظارات حمایتی از فروشگاه‌های داخلی وجود دارد، گفت: انتظار می‌رفت با توجه به وضعیت به وجود آمده برای بازیسازان، فروشگاه‌های ایرانی دست کم، درصد خود را کاهش دهند. آن‌ها از ۱۵ تا ۳۰ درصد بر اساس سقف درآمد دریافت می‌کنند، دست کم درصدها را کاهش داده و یا اینکه در بخش توسعه خود ابزارهای کاربردی قرار دهند. هرچند آن‌ها رشد خواهند کرد، اما این موضوع زمان‌بر است.

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر استان تهران درباره چشم‌انداز فعالیت بازی‌های ایرانی در صورت ادامه وضع موجود توضیح داد: همانطور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد بالاترین میزان گفته بودند دیگر برای کاربران ایرانی، بازی نمی‌سازند؛ چون امکان پوشش هزینه‌های خود را ندارند. آن‌ها ناگزیر هستند برای کشورهای دیگر بازی بسازند. ما در حال از دست دادن بزرگ‌ترین ابزار فرهنگ‌سازی هستیم. این ابزار از دست خواهد رفت و ما صرفاً مصرف‌کننده بازی‌های خارجی می‌شویم.

او ادامه داد: در نهایت فروشگاه‌های داخلی نیز تنها بازی‌های خارجی را در پلتفرم‌های خود قرار می‌دهند، چون به باور بنده دیگر بازیسازان خوب ایرانی، محصولی برای داخل کشور تولید نمی‌کنند.

وضعیت موجود باعث افزایش مهاجرت‌ها شده است؛ البته مهاجرت در همه صنف‌ها وجود دارد، اما در این صنف افراد بیشتری تمایل به رفتن دارند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند کار خود را توسعه دهند و به راحتی به فعالیت ادامه دهند. حتی در حال حاضر ما شاهد هستیم که بجای مهاجرت افراد، خوده شرکت‌ها اقدام به مهاجرت به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عربستان و همینطور کشورهای اروپایی می‌کنند.

صادق در پایان گفت: این گزارش به‌صورت شفاف وضعیت بازیسازی در ایران را نشان می‌دهد؛ امیدوارم مسئولان مقداری با تدبیر بیشتری عمل کرده و کارشناسانه‌تر با موضوع برخورد کنند. صنعت بازیسازی ما تا چند سال پیش در منطقه جزو بهترین‌ها بود، اما اکنون به‌شدت رو به افول می‌رود. امیدوارم که اتفاق‌های خوبی رخ دهد.

فایل کامل این نظرسنجی در پیوست قابل دریافت است.

منبع
سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران
نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا