مقالات

نگاهی به ابرقهرمان جدید استودیو نیو؛ محیطبان نیواح

کتاب محیطبان محیطبانان، اثر فرهود فرمند که به‌تازگی برای عموم منتشر شده است، برگرفته از داستان‌های واقعی محیطبانان می‌باشد که قرار است تا در عرصه بازیسازی نیز قدم نهاده و داستان بازی محیطبانان را تشکیل دهد.

امروز قصد داریم تا در کنار صحبت درباره بازی‌هایی که با اقتباس از کتاب‌ها ساخته شده‌اند، به بررسی پتانسیل این کتاب در زمینه‌ی بازیسازی بپردازیم، پس با گیمین همراه باشید.

کتاب در قالب یک بازی

موضوعی که بدون شک باعث می‌شود یک بازی از داستان قابل ‌توجهی برخوردار باشد، برگرفته شدن آن از دلِ کتاب‌ها است. تاکنون آثار بسیار زیادی با اقتباس از کتاب‌هایی تقریباً بی‌نام ‌و نشان ساخته‌ شده‌اند که علاوه بر معروف شدن بازی، باعث معروفیت بیشتر کتاب منبع نیز شده‌اند.

بارزترین نمونه آن که اکثر بازیبازهای ایرانی با آن آشنایی دارند، سری ویچر است. در ابتدا کتابی با همین نام، توسط یک نویسنده لهستانی، در هشت جلد به نگارش درآمد که البته کتاب نیز به خودی خود از معروفیت خوبی برخوردار بود، سپس شرکت CD PROJEKT RED با خرید امتیاز این کتاب از نویسنده، دست به ساخت بازی‌ای با نام ویچر زد.

ویچر، آرام‌ آرام، نام خود را در بین بهترین بازی‌های دنیا پیدا کرد. نقطه اوج ویچر، آخرین سری آن بود که علاوه بر داشتن یک گیم پلی و محیط سرگرم‌کننده، توانست با یک شخصیت‌پردازی خوب و ارائه داستان گرالت (شخصیت اصلی بازی ویچر) به بهترین شکل ممکن، تبدیل به یک اثری به‌یادماندنی شود.

گرالت شخصیت اصلی بازی ویچر
گرالت شخصیت اصلی بازی ویچر

موضوعی که باعث می‌شود ویچر و یا آثار مشابهی که از کتاب‌ها برگرفته‌شده‌اند، در زمینه‌ی داستان به موفقیت برسند، خیلی ساده است. این داستان‌ها توسط یک نویسنده نوشته‌شده‌اند! نویسنده با تمام وجودش سعی می‌کند تا شخصیت‌ها و اتمسفر دنیای کتابش را برای خوانندگان توصیف کند. حال فرض کنید، همین حس هیجانی که با خواندن آن رمان به شما القا می‌شود، به‌صورت نزدیک‌تر و در قالب یک بازی با هنرنمایی‌های سازندگان، برای شما به تصویر درآید. قطعاً شما را بیش ‌از پیش غرق در دنیای کتاب‌ها می‌کند.

نیواح: محیطبان محیطبانان

حالا که اندکی درباره بازی‌های موفق در زمینه‌ی داستان‌سرایی و دلایل اصلی این موفقیت صحبت کردیم، به سراغ محیطبان محیطبانان می‌رویم. در ابتدا خالی از لطف نیست که درباره خودِ بازی صحبت کنیم که به گفته سازنده:

محیطبان محیطبانان، یک بازی سکوبازی (پلتفرمر) دوبعدی است که در قیاس با کوهنورد (بازی قبلی استودیو نیو) ازلحاظ مکانیک‌ها، تعداد مکانیک‌های بیشتر و گیم پلی سریع‌تر و روان‌تری را ارائه می‌کند. تعداد حرکت‌های کاراکتر اصلی، نسبت به نسل قبلی آن یعنی کوهنورد، بسیار بیشتر شده است.

ازآنجایی‌که ساخت بازی در مراحل اولیه برنامه‌نویسی قرار دارد، نمی‌توان درباره خودِ آن زیاد صحبت کرد، اما ازآنجا ‌که سازندگان سعی دارند تا یک داستان غنی را در ساخته جدید خودشان بگنجانند، درباره کتاب محیطبان محیطبانان صحبت خواهیم کرد.

ازآنجایی‌ که داستان‌های حاضر در این کتاب واقعی هستند، اولین مشکل در زمینه‌ی تبدیل کردن آن به یک بازی به وجود می‌آید، اما کتاب پیش از شروع روایت این داستان‌ها، در مقدمه‌ای کوتاه به ویژگی‌های این شخصیت اشاره‌ کرده و از آن به‌عنوان یک ابرقهرمان نام می‌برد. این موضوع باعث می‌شود دست سازندگان برای ساخت بازی، باز باشد.

اگر بخواهیم فضای حاکم بر این کتاب را ملموس‌تر توضیح دهیم، باید به کتاب ویچر اشاره‌ کنیم که همانند محیطبان محیطبانان، یک داستان خطی را ارائه نمی‌دهد، بلکه داستان‌های کوتاهی که در آن وجود دارند، ماجراجویی‌های کاراکتر را روایت می‌کند.

گرچه در واقعیت، هرکدام از این ماجراها برای یک شخص خاص رخ‌ داده، اما در فضای کتاب، نیواح یا همان کاراکتر اصلی بازی است که همه این ماجراجویی‌های بلند و کوتاه را تجربه می‌کند.

کتاب محیطبان محیطبانان
محیطبان نیواح

تصاویری در کتاب برای هر داستانک قرار داده ‌شده است که سعی در روایت فضای آن، به‌صورت کارتونی و قدری دور از واقعیت را دارد. به این موضوع نیز باید اشاره ‌کنیم که طراحی کاراکتر اصلی کتاب در تصاویر آن، زیبا و با جزئیات است و امیدواریم شاهد همین زیبایی در بازی نیز باشیم.

اگرچه کتاب، وقت زیادی را صرف شخصیت‌پردازی کاراکتر اصلی نمی‌کند، اما وجود همین تصاویر به برقراری ارتباط با داستان‌ها و شخصیت بازی کمک می‌کند.

موضوع دیگری که حائز اهمیت است، اتمسفر دنیای محیطبانان می‌باشد. ازآنجایی‌ که همه این داستان‌ها در فضاهای جنگلی یا به‌طور کلی، محیط‌های طبیعی جریان دارد، کار سازندگان بازی را برای ایجاد اتمسفر مناسب سخت می‌کند، اما از سوی دیگر، اگر به‌خوبی از پس این کار بربیایند، قطعاً شاهد یک بازی با محیط‌های زیبا و اتمسفر متفاوت خواهیم بود.

به دلیل اینکه کاراکتر اصلی، در واقع یک ابرقهرمان است، می‌توان با اقتباس اندکی از کتاب و افزودن المان‌های غیرواقعی و جذاب به آن، گیم پلی خوبی را نیز از آب درآورد.

به‌طور کلی، کتاب محیطبان محیطبانان، اثری خوبی برای ساخت یک بازی ماجراجویی دوبعدی است که در اکثر لحظات مطالعه آن نیز، می‌توانید سناریوهای ساخت بازی را در ذهن خود پرورش دهید.

البته که تنها استفاده کردن از داستانک‌های کتاب و روایت آن، نمی‌تواند بازی جذابی را از آب درآورد و سازندگان باید المان‌های غیرواقعی و مواردی که برای تبدیل‌ شدن یک کتاب با داستان‌های واقعی به یک بازی که به روایت نیمه تخیلی لازم دارد را رعایت کنند.

کتاب خطرات محیطبان محیطبانان

تمامی مخاطبین رسانه گیمین، می‌توانند با کد تخفیف Gamian2021 کتاب محیطبان محیطبانان را در چند روز آتی با تخفیف ۲۰ درصدی تهیه و خریداری کنند.

نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید می شده برای قبل از عید نوروز یا بعد از تعطیلات عید نوروز هم دوباره کد تخفیف خوب بذارید. ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا