مقالات

هیولا چیست؟ +بهترین بازی‌های هیولا

هیولا دوای درد نشر در ایران

همه ما از دوران بچگی، زمانی که اسم هیولا به گوشمان می‌خورد به یاد موجودی خیالی و ترسناک می‌افتادیم که در تاریکی‌ها در کمین ماست تا ما را آزار دهد؛ اما هیولایی که امروز درباره آن می‌نویسیم کاملاً متفاوت خواهد بود، هیولایی که طرف خیر است، هیولایی که با آمدنش می‌خواهد به ما یاد دهد که قانون کپی‌رایت چیست، هیولایی که پُلی است برای رسیدن به بازار جهانی بازی و صدالبته منتشر کردن بازی‌های ایرانی. به‌طور دقیق که بگوییم هیولا یک بستر آنلاین است که بازی‌ها توسط ناشر درون آن قرار می‌گیرد و به‌صورت دیجیتالی به فروش می‌رسد، اگر بخواهیم نمونه‌های خارجی فروشگاه هیولا را مثال بزنیم، می‌توانیم به فروشگاه‌های استیم و اوریجین اشاره‌کنیم.

 

 

هیولا یک گام بزرگ برای بازیسازان ما و همینطور گیمرهای ما برداشته است، اگر دقت کنیم می‌بینیم بازی‌های ایرانی که در هیولا منتشر شده‌اند که سال‌ها پشت درهای نشر بودند و به لطف هیولا منتشر شده‌اند. بازی‌ای مثل فریاد آزادی: تنگستان از قبیل این بازی‌ها است. هیولا پلی برای ماست که بازی‌های اورجینال خارجی را با قیمت کمتر نسبت به فروشگاه‌های خارجی تجربه کنیم که از معروف‌ترین این بازی‌ها، بازی اسنایپر گوست واریور به شمار می‌رود.

قطعاً اگر هیولا مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و تعداد کاربرانش افزایش یابد، راه را برای انتشار قانونی بازی‌های مطرح بیشتری باز می‌کند، همه‌چیز به شما و هیولا بستگی دارد تا صدای ما گیمرهای ایرانی محکم‌تر از همیشه به گوش جامعه گیم جهان برسد.

در ادامه ما ده تا از بهترین بازی‌های هیولا را به شما معرفی می‌کنیم، اگر سردرگم هستید که پس از آشنا شدن با هیولا چه بازی‌هایی را تجربه کنید، پس به شما پیشنهاد می‌دهیم تا ادامه این متن را از دست ندهید.

از ۱۰ بازی لیست ما، ۹ بازی ایرانی و ۱ بازی هم خارجی است.

 

۱۰- گرشاسپ: گرز ثریت

سازنده: فن افزار

ناشر: فن افزار

سبک: اکشن، هک‌ اند اسلش

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۴۳ از ۵

 

garshasp

 

گرشاسپ: گرز ثریت جز اولین بازی‌های ایرانی بود که حداقل استانداردهای یک بازی خوب را رعایت کرده بود و توانست به‌خوبی جای خود را در میان علاقه‌مندان باز کند. گرشاسپ جز معدود بازی‌هایی است که به اسطوره‌های ایرانی شاهنامه  پرداخته است و می‌توان گفت هرکسی که به شاهنامه و فضای حماسی آن علاقه دارد قطعاً می‌تواند از بازی لذت ببرد.

با آمدن هیولا یک‌بار دیگر به گرشاسپ فرصت داده شد، فرصتی که ثابت کند آیا می‌توان از داستان‌های حماسی اصیل ایرانی، بازی خوبی ساخت یا خیر.

این مورد را هم فراموش نکنید که گرشاسپ توانست بالغ‌ بر ۲۵۰ هزار نسخه فروش برود و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ایرانی لقب بگیرد.

 

۹ –  شبان

سازنده: پویا توسعه آرتیمن

ناشر: پویا توسعه آرتیمن

سبک: اشاره کلیک، معمایی

نمره کسب شد توسط کاربران: ۴٫۷۷ از ۵

 

 

 

 

 

شبان شاید نام آشنایی برای شما نباشد به این دلیل که بازی اشاره کلیک و معمایی است، این سبک بازی در ایران طرفدار زیادی ندارد اما اگر طرفدار سبک اشاره و کلیک هم نیستید به شما حتماً پیشنهاد می‌کنم یک‌بار هم که شده است این بازی را تجربه کنید تا ذهنیتتان راجع این‌گونه بازی‌ها به‌طور کل تغییر کند.

شبان به همه شما عزیزان توصیه می‌شود، مخصوصاً اگر پدر و مادری هستید که نگران بازی‌هایی هستید که فرزندتان بازی می‌کند، می‌توانید با تهیه بازی‌ای مثل شبان با خیال راحت به بازی کردن فرزند خود نگاه کنید چرا که در بازی شبان، هیچ خشونت خاصی نیست و فضای آن‌ هم فانتزی کار شده و گرافیک آن به صورتی است که با فضای ذهنی بچه‌های کوچک تطابق دارد. شاید گرافیک و فضای بازی کودکانه به نظر برسد ولی این بازی برای همه سنین مناسب است و همه می‌توانند از این بازی، نهایت لذت را ببرند چرا که شبان یکی از خوش‌ساخت‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌های ایرانی است. پس برای شبان مهم نیست که چند سال دارید، فقط بازی کنید و از آرامشی که بازی به همراه دارد لذت ببرید.

 

 

 

۸- انگاره

سازنده: مهدی بهرامی

ناشر: مهدی بهرامی

سبک: پازل

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۸ از ۵

 

 

 

بدون شک بازی انگاره هنری‌ترین بازی ایرانی است، از ویژگی‌های خوب این بازی می‌توان به موسیقی اصیل و بی‌همتای بازی اشاره کرد، کاری که شما در این بازی باید انجام دهید این است که با انجام یک یا چند حرکت، شکل‌های خواسته ‌شده را به دست آورید، شاید این روند از نظر شما جالب نباشد ولی بازی بسیار چالشی است و گاهی اوقات شکل‌هایی که با حرکات شما از کار بیرون می‌آید بسیار هنری و زیبا هستند، این بازی به همه عزیزان به‌خصوص به کسانی که به معماری و ترسیم شکل علاقه دارند توصیه می‌شود.

 

 

۷- شتاب در شهر ۲

سازنده: شرکت آروین تک

ناشر: شرکت آروین تک

سبک: ریسینگ، ورزشی

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۲۶ از ۵

 

 

قطعاً بازی شتاب در شهر از آشناترین نام‌ها برای شماست، یک بازی ایرانی ریسینگ که به‌جرئت می‌توان گفت بهترین بازی‌های ریسینگ ایرانی تا به الآن سری شتاب در شهر بوده‌اند، هر دو نسخه شتاب در شهر در هیولا موجود است ولی نسخه دوم این بازی نسبت به نسخه اول پیشرفت چشم‌گیری داشته است. اگر از طرفداران بازی‌های سبک ریسینگ هستید تجربه شتاب در شهر را از دست ندهید چون این امکان را به شما می‌دهد تا در تهران به ماشین‌سواری بپردازید و نسبت به بقیه بازی‌های این سبک می‌تواند برای شما تجربه متفاوتی باشد.

 

 

 

۶- شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور

سازنده: فن افزار

ناشر: فن افزار

سبک: اکشن، پلتفرمر

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۳٫۸۳ از ۵

 

 

 

شمشیر تاریکی یکی از بازی‌های خاص ایرانی است که به خاطر استانداردهایش توانست از مرزهای کشور خودمان عبور کند و مورد توجه کاربران غیر ایرانی هم قرار بگیرد و بتواند موفقیت‌هایی را در سطح جهانی برای خود کسب کند، بازی حال و هوای مخفی‌کاری را دارد و شما در نقش یک نینجا بازی می‌کنید؛ ادامه ماجرا را خودتان حدس بزنید که باید به‌عنوان یک نینجا که تنها امید برای نجات بشریت است باید چه کنید. شمشیر تاریکی تنها بازی موجود در هیولا است که شما می‌توانید در آن، اِچیومنت یا همان دستاوردهای بازی را آزاد کنید. تجربه این بازی را به همه شما توصیه می‌کنیم.

 

 

۵- ارتش‌های فرازمینی

سازنده: راسپینا

ناشر: راسپینا

سبک: اکشن، تیراندازی

نمره کسب‌شده توسط کاربران:۴٫۲۲ از ۵

 

 

 

قطعاً یکی از معروف‌ترین و آشناترین بازی ایرانی در سبک شوتر اول‌شخص، همین بازی ارتش‌های فرازمینی است، بازی‌ای که یک حال و هوای آخرالزمانی دارد و در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد. از ویژگی خوب ارتش‌های فرازمینی می‌توان به گرافیک خیره‌کننده بازی اشاره کرد به‌طوری که در زمان انتشار بازی (سال ۱۳۹۴) یعنی حدود پنج سال پیش، گرافیک این بازی می‌توانست به‌راحتی با بازی‌های تاپ و بزرگ رقابت کند. اگر اهل بازی‌های شوتر اول‌شخص هستید حتماً یکسر به این بازی بزنید.

 

 

۴- پروانه: میراث نگهبانان نور

 سازنده: Bearded Bird

 ناشر: Bearded Bird

سبک: اکشن، ماجراجویی

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۷۷ از ۵

 

پروانه از محدود بازی‌های ایرانی است که توانسته است یک قهرمان را به شیوه‌ای درست و بجا معرفی کند، قهرمانی که یک پسر نوجوان است که به‌ تنهایی، مردم روستای خود را از دست موجوداتی شیطانی به اسم خزدک نجات می‌دهد و برای تمام مردم روستای خود یک قهرمان می‌شود. اکثر گیمرها مخصوصاً گیمرهای ۷ تا ۱۴ ساله به‌خوبی می‌توانند با شخصیت فادیا ارتباط برقرار کنند. نکته‌ای که خیلی از بازیسازان ما به آن توجه خاصی ندارند همین موضوع است که قهرمان‌ بازی خود را یک شخصیت نوجوان قرار نمی‌دهند اما پروانه این‌طور نیست.

پروانه بازی‌ای است که برای هر سن و سالی مناسب است و فضای خیالی و بزرگی هم دارد که در آن‌ می‌توانید مراحل اصلی و هم مراحل فرعی را انجام دهید.

 

۳- فریاد آزادی: تنگستان

سازنده: پردازش افزار پژواک

ناشر: پردازش افزار پژواک

سبک: اکشن، تیراندازی

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۴۶ از ۵

 

 

فریاد آزادی از آن دسته از بازی‌ها است که اگر هیولا نبود، همه تا ابد در حسرت بازی کردن آن بودند. بازی که قرار بود نسخه‌های بعدی آن‌ هم ساخته شود و ادامه‌دهنده راه سری اول باشند ولی به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این اتفاق فعلاً منتفی است. فریاد آزادی هم از آن دسته از بازی‌هایی است که ویژگی‌های مثبتش، بیش از نکته‌های منفی‌اش است و همین باعث می‌شود که این بازی تجربه لذت بخشی برای شما باشد؛ مخصوصاً آن‌ کسانی که عاشق تاریخ ایران هستند، با تجربه چنین بازی‌هایی می‌توانید بفهمید چه مردان بزرگی بوده‌اند که زیر بار ظلم بیگانگان نرفته‌اند و چه سختی‌ها کشیده‌اند که تا امروز ایران هنوز هم ‌نفس بکشد.

۲- فرزندان مورتا

سازنده: فن افزار

ناشر: فن افزار

سبک: اکشن نقش‌آفرینی

نمره کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۷۸ از ۵

 

 

فرزندان مورتا بدون شک موفق‌ترین بازی ایرانی است که تا به الآن ساخته و منتشر شده است، بازی‌ای که شاید در داخل ایران فروش چندانی نداشت اما جالب است که بدانید بالغ ‌بر ۹۹ درصد کسانی که بازی را تجربه کرده‌اند، ایرانی نیستند و گیمرهای خارجی هستند. بازی فرزندان مورتا نیازی به تعریف خاصی ندارد و فقط می‌توان گفت که یک بازی با گرافیک پیکسلی فوق‌العاده است. تنها بازی ایرانی که توانست نمره بسیار خوب  ۸۲ از ۱۰۰ را از متاکریتیک دریافت کند. جالب است بدانید خیلی از بازی‌های خارجی با بودجه‌های چند برابر و سروصدا‌های بسیار نتوانستند چنین نمره‌ای دریافت کنند، پس در تجربه این بازی شک نکنید و حتماً به سراغش بروید.

 

 

۱- این جنگ من

 سازنده: ۱۱bit studios

ناشر: فن افزار

سبک: ماجراجویی، بقا

امتیاز کسب‌شده توسط کاربران: ۴٫۵۱ از ۵

 

 

این جنگ من تنها بازی خارجی هیولا است که در لیست ما قرار دارد، چون این جنگ من با هر بازی که در عمرتان بازی کرده‌اید متفاوت است. این بازی یک جنگ را برای شما به نمایش می‌گذارد.

 حتماً می‌گویید که بازی‌های زیادی هستند که جنگ‌ها را به تصویر کشیده‌اند. بله! ولی بازی این جنگ من روایتش با همه بازی‌ها متفاوت است. در دیگر بازی‌ها شما نقش نیروهای نظامی را دارید ولی در این جنگ من نقش مردمی را دارید که در میان قدرت‌طلبی حکومت‌ها در حال له شدن و نابود شدن هستند؛ و حالا شما در نقش بازی‌کننده مجبور هستید چنگ به هر چیز بزنید تا در این میان زنده بمانید، حتی گاهی اوقات انسان بودن را هم باید زیر پا گذاشت تازنده ماند، در واقع این جنگ من، ناگفته‌های جنگ است که در هیچ کجا جز این جنگ من به آن‌ها اشاره نشده است یعنی بقا به هر قیمتی.

 

 

هیولا این بستر را برای ما ایجاد کرده است که بازی‌ها را اورجینال با قیمت کم بازی کنیم پس با حمایت از هیولا از گیمر ایرانی و باز‌یساز ایرانی حمایت کنیم.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا