مقالات

صد گیم یک غاز!

صد گیم یک غاز

همواره بازی‌های ویدیویی در ایران با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است و با اینکه تعداد محصولاتی که در داخل یا خارج از کشور به موفقیت خوبی برسند، خیلی زیاد نبوده اما از طرفی شایعات و اخبار کذب در این جامعه بسیار زیاد بوده است.

در این نوع مقالات ما به اخبار کذب و شایعاتی که در ماه‌های اخیر منتشر شده است، می‌پردازیم و سعی می‌کنیم که برای کاربران، برخی از صد گیم یک غازها را شفاف‌سازی کنیم تا با روبرو شدن با این اخبار و شایعات نادرست، دیگر به آن‌ها اهمیت داده نشود تا باعث پیشرفت همچین مجموعه‌هایی و در مقابل باعث پسرفت بازی‌های ویدیویی در ایران نشود.

صد گیم یک غاز:

  • کودکان ۳ تا ۱۱ سال، مشغول بازی‌های موبایلی هستند که هیچ تناسب فرهنگی ایرانی اسلامی در آن دیده نمی‌شود!

در ابتدا باید عرض کرد که هر بازی‌ای که در مارکت داخل یا مارکت خارج از کشور منتشر می‌شود، دارای رده‌بندی سنی است که این رده‌بندی مطابق با سن کاربری که در حال بازی کردن است، تطابق دارد و وظیفه‌ی این امر در ایران به اسرا: نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای سپرده شده است و این رده‌بندی سنی، شامل سن‌های ۳+ و ۷+ و ۱۲+ و ۱۵+ و در آخر ۱۸+ می‌شود که خانواده‌ها باید برای فرزندان خود این رده‌بندی سنی را مدیریت کنند.

رده بندی سنی اسرا

رده بندی سنی اسرااگر عملکرد بازی‌های ایرانی را در رده سنی ۳ تا ۱۱ سال ببینیم، شاهد بازی‌های جدید و بسیار خوبی مانند قصه و بازی‌های قرآنی، خاله قزی و همچنین پرسیتی و… هستیم که این بازی‌ها مطابقت کامل با فرهنگی ایرانی و اسلامی دارد و اگر بازی‌ای دیده شد که با این نوع فرهنگ تطابق نداشت، یا آن بازی محصول ایران نیست یا اینکه سازنده قصد داشته است در چهارچوب قوانین کشور، بازی‌ای تولید کند که اگرچه برابری مطلق با فرهنگ ما ندارد ولی بتواند با فکر و خیال سازنده بازی، کاربری را سرگرم کند.

بازی قصه های قرآنی
بازی قصه و بازی‌های قرآنی

این نوع بازی‌های ایرانی، سهم بسیار کمی در بازار دارند که اولاً هیچ مشکلی در آن‌ها وجود ندارد و ثانیاً هرگز خبری منتشر نشده است که این نوع بازی‌ها به کودکان و نونهالان آسیب رسانده است، اما هدف کسانی که این نوع اخبار کذب را در جامعه منتشر و تمام تلاششان را می‌کنند تا آن را همرسانی کنند، چیزی جز پیشرفت مجموعه خود و آفتی برای بازی‌های ایرانی نیستند که نه چیزی از ویدیو گیم می‌دانند و نه هدفشان کمک به صنعتی شدن بازی در ایران است.

صد گیم دو غاز:

  • بازی‌هایی امثال گرشاسپ و شبگرد هیچ روایت و دغدغه‌ی ملی مذهبی ندارند و بازی‌های خوبی مثل عملیات انهدام به چشم نمی‌آیند!

ابتدا باید گفت: در کجای ایران و در کجای جهان نوشته شده است، بازی‌های ویدیویی که منتشر می‌شوند باید دغدغه ملی و مذهبی آن کشور را شامل شود؟

یعنی بازیسازان نمی‌توانند ایده و افکار خود را داشته باشند و با تخیل خود بازی را تولید و منتشر کنند؟ برای مثال بازی شبگرد، توانست یک قهرمانی خیالی و ایرانی را برای گیمرها طراحی کند که تا به امروز کمتر شخصیتی را دیده‌ایم که بتواند به محبوبیت نسبی همین بازی برسد.

بازی گرشاسپ که در ۲ نسخه گرز ثریت و راز اژدها در بازار عرضه شد، پهلوان و قهرمان ایرانی را که به مبارزه با شیاطین می‌پرداخت را روایت می‌کرد و حتی “شاهنامه فردوسی” و در منظومه‌ای مفصل به نام “گرشاسپ نامه” به آن پرداخته شده است، اما اگر نمی‌دانید گرشاسپ از اساطیر حماسی ملی ایران محسوب می‌شود و دغدغه‌ی روایت پلهوان ایرانی را دارد که شاید خیلی از ایرانیان تا قبل از بازی گرشاسپ: گرز ثریت حتی نام این پهلوان را هم نمی‌دانستند، نقد و بررسی بازی گرشاسپ: گرز ثریت و گرشاسپ: راز اژدها را می‌توانید در گیمین بخوانید و بعد دست به قلم شوید.

گرشاسپ
بازی گرشاسپ: گرز ثریت

نقد بزرگی که به رسانه گستر بنیسی می‌توان گرفت، این است که همواره بازی‌هایی تولید کرده است که دغدغه مهمی داشته است اما قالب و سبکی که به آن پرداخته است، هرگز در توان این استودیو بازیسازی نبوده و بازی‌های تولیدی این شرکت، نه سودی برای آن هدف و همچنین پیشرفت بازی‌های ویدیویی در ایران داشته است بلکه باعث شده است گیمرهایی که برای اولین بار این بازی را تجربه کرده‌اند، این سری بازی یا حتی بازی‌های ایرانی را دیگر تجربه نکنند.

رسانه گستر بنیسی باید بازی‌های تولید کند که همان هدف و داستان را داشته باشد ولی در سبکی که توان اجرای آن را داشته باشد، برای مثال بازی این جنگ من بازی‌ای در سبکی متفاوت و اثر ۱۱Bit Studios است که جنگ را از دید و زاویه‌ی کاملاً متفاوت روایت می‌کند که توانست مورد تحسین همگان قرار گیرد.

بازی این جنگ من
بازی لهستانی این جنگ من

اما باید گفت کسی که این شایعات و اخبار کذب را منتشر می‌کند و بازی‌ای همچون عملیات انهدام را مورد تحسین و تمجید بی‌جهت قرار می‌دهد، نه به فکر پیشرفت این استودیو است و نه به دنبال صنعت شدن بازی در ایران است، در نتیجه اگر فردی دغدغه‌ی ملی و مذهبی و یا هر دغدغه‌ی دیگری دارد، می‌تواند با سرمایه‌گذاری باهدف روی یکی از استودیوهای بازیسازی، بازی‌ای با افکار و هدف خود تولید و عرضه کند و قطعاً این اتفاق، افتخار تمام ایرانیان است.

صد گیم سه غاز:

  • بازی‌های ایرانی با استفاده از جاذبه‌های جنسیتی به طراحی شخصیت‌های زن پرداخته‌اند!

یکی از اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مجوز دادن به بازی‌های منتشر شده است که در چهارچوب قوانینی آن را قضاوت می‌کنند. ایران هم مانند کشورهایی دیگر همچون آلمان، قوانینی برای تولید بازی یا هر هنر دیگری را دارد که آن تولیدکننده اثر، باید آن را رعایت کند.

برای مثال به بازی‌ای که در آن شخصیت هیتلر وجود دارد، در کشور آلمان به آن مجوز انتشار داده نمی‌شود و آن سازنده باید چهره هیتلر را تغییر دهد تا بتواند بازی‌اش را در آلمان منتشر کند. در ایران هم قوانینی وجود دارد که همیشه بازیسازان ایرانی تمام تلاش خود را کرده‌اند که قبل از انتشار بازی، آن‌ها را رعایت کنند و شاید تنها ۱% بازی‌های ایرانی در بعضی از موارد، این قوانین را رعایت نکرده‌اند که با گوشزد کردن بنیاد بازی‌ها یا هر نهادی، آن موارد هم برطرف شده‌اند.

متأسفانه در بعضی موارد که نقد بسیار بجا و درستی به آن وارد است، این است که بنیاد بازی‌ها با سختگیری بسیار به بعضی از بازی‌های ایرانی همچون فرزندان مورتا هنوز که هنوز است، اجازه انتشار این بازی تحسین‌شده را نداده است که در مبحثی جدا به آن پرداخته و امیدواریم هرچه زودتر این بازی هم در ایران منتشر شود و باعث زده شدن بازیسازان ایرانی برای تولید بازی در داخل کشور نشود.

بازی فرزندان مورتا
بازی فرزندان مورتا که هنوز مجوز نشر نگرفته است…

این آخرین خبر کذب بود که ما به آن پرداختیم و مطمئن باشید که این افراد با ساخت این نوع شایعات، قصد تحریک بازار و به هم ریختن سیر صعودی پیشرفت بازی‌های ایرانی را دارند.

پندانه:

زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد

 

اگر از چیزی با خبر نیستیم و اصطلاحاً فقط چیزی از آن شنیده‌ایم و مدارکی داریم که فقط خود آن را قبول داریم و هیچ ارزشی برای دیگران ندارد، بهتر است حرفی از آن نزنیم و با فکر کردن قبل از نوشتن یا گفتن چیزی، مانع حرف‌های بیهوده شویم که تنها باعث به بیراهه رفتن پیشرفت بازی‌های ایرانی می‌شود.

نمایش بیشتر

۳ دیدگاه

  1. بسیار عالی 🙂
    این شد حرف حساب b_(-_-)_b
    بنظرم نصف بیشتر بازی سازان ایرانی فقط به بدی های ایرانی بودنشون نگاه می کنن -_-
    همین سختی هاست که باعث پیشرفتمون میشه ._.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا