مصاحبهمقالات

مصاحبه با امین شهیدی

امین شهیدی مدیر استودیو بلک کیوب گیمز است که در حال حاضر روی پروژه‌ای همچون قصه بیستون کار می‌کند که میان گیمرها کلی سروصدا کرده و امیدواریم هرچه زودتر این بازی منتشر شود. همچنین امین شهیدی، نویسنده بیانیه‌ی کارزار حمایت از صنعت بازی است. این مصاحبه در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در گروه عمومی گیمین، انجام شده است.

  • از نظر امین شهیدی، مهم‌ترین نکته در راه صنعتی شدن ویدیو گیم در ایران چیست؟

جواب به این سؤال بسیار سخت و نیاز به زمان بیشتری دارد، ولی صنعت، ارکان‌های مختلفی دارد، از آموزش و نیروی انسانی گرفته تا مارکت و بحث گردش مالی و تا این چرخه کامل نشود، نمی‌توان به آن صنعت را با اطمینان اطلاق کرد.

  • چطور می‌توانیم سفارش‌دهنده داخلی و خارجی را برای پروژه‌های سفارشی پیدا کنیم؟ نیاز به چه ویژگی‌هایی دارد؟

در درجه اول، نیاز است پورتفولیو خوبی داشت و با توجه به کیفیت پورتفولیو، باید بازاری که توان فعالیت در آن را دارید، انتخاب کنید و در قدم بعدی، بحث روابط و ارتباط گرفتن با سفارش‌دهنده‌ها است. البته تولید پورتفولیو نیاز به تجربه و تمرین دارد.

  • سرانجام پروژه بازی شمشیر تاریکی ۲ چه شد؟

همکاری خوبی با استودیو فن افزار شکل گرفت و نسخه‌ای کوتاه از این بازی، تولید شد که در نمایشگاه TGC 2017 هم به انتخاب داوران بین‌المللی، صاحب رتبه شد، ولی به دلیل مشکلات مالی به مرحله تولید نرسید.

بازی شمشیر تاریکی 2
بازی شمشیر تاریکی ۲
  • آیا امکان این وجود دارد که ادامه بازی شمشیر تاریکی ۲ ساخته شود؟

بله حتماً

  • بازی قصه بیستون که موردانتظارترین بازی در سال ۱۳۹۹ از نظر رسانه گیمین هم شد، در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا در سال ۱۴۰۰ می‌توانیم منتظر انتشار این بازی باشیم؟

بازی قصه بیستون به دلایل مالی و اقتصادی متوقف شد و تمرکز امروز تیم ما بر بروی پروژه‌های سفارشی داخلی و خارجی است که در دست تولید داریم؛ اما پروژه زنده است، ولی زمان دقیقی برای تکمیل آن نمی‌توانم بیان کنم.

بازی قصه بیستون
بازی قصه بیستون

به‌منظور توجه بیشتر و دلسوزانه همه افراد و تصمیم‌گیرانی که می‌توانند با نگاه ویژه خودشان، این صنعت را از این شرایط سخت خارج کنند و مانع شکل گرفته (فرایند ممیزی از سوی معاونت نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) را برای صنعت از بین ببرند.

  • ماهیت نظارت چیز بدی نیست، اما چطور این نظارت، تبدیل به یک مانع شده است؟

نظارت و ممیزی، شکل سلیقه‌ای و بدون شفافیت پیدا کرده و این قضیه باعث شده است تا بازی‌ها پشت سد ممیزی بمانند و فیلترینگ، گریبان آن‌ها را بگیرد. متأسفانه بازیسازان، مصادیق واضحی برای رعایت ممیزی‌ها ندارند.

  • بعد از رسیدن کارزار به هدفش، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ما از نظر کیفیت امضاها به هدف کارزارمان رسیدیم؛ یعنی اکثر بازیسازان، امضاهای خود را به این کارزار هدیه کردند و حمایت خودشان را نشان دادند و از نظر کمیت، هدف اول که رسیدن صدایمان به رسانه‌های داخلی بود، اتفاق افتاد.

درنهایت، در اتمام زمان کارزار، امضاها به‌صورت مکتوب، طی نامه‌ای به کمیسیون بازی‌های ویدیویی تقدیم می‌شود که هیئت رئیسه، این مطالبه را به‌صورت قانونی و از مراجع قانونی، پیگیری می‌کنند.

  • آیا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا الآن واکنشی به این کارزار داشته است؟

از طرف نظارت بنیاد بازی‌ها، جوابیه‌ای به خبر پیوست ارسال شده است، اما هنوز به‌صورت مستقیم با بازیسازان تعامل نکرده‌اند. امیدواریم که تعامل خوبی مثل گذشته بین بازیسازان و ارکان بنیاد، شکل بگیرد که بتوانیم دست در دست هم از مشکلات روبرو عبور کنیم.

  • چه چیزی باعث شد تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به سمت این نوع نظارت برود؟

نقطه شروع این مشکل، از بین رفتن ارتباط سازنده بین نهادی به نام بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بازیسازان است؛ چون برخی از این مشکلات از روی عدم آگاهی بخش نظارت از بازیسازی و بازار بازی‌های ویدیویی است.

ما به دنبال شکل‌گیری مجدد این هم‌فکری و هم‌افزایی هستیم که در بیانیه هم اشاره شده است که خواستار حضور بازیسازان در کمیته نظارت بنیاد هستیم.

  • بعد از چند ماه که از شروع کارزار حمایت از صنعت بازی گذشته، آیا امیدی به حل این مشکل دارید؟

این بیانیه به‌صورت غیرعمومی در اوایل اسفند منتشر شد و به‌صورت کارزار از ۱۷ اسفند شروع شد و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه داشت. ما این کارزار را برای از بین بردن ناامیدی راه انداختیم و به آن کاملاً امیدوار هستیم. اگر ممیزی، جلوی تولید را بگیرد، هم بازیساز، هم منتقد و ژورنالیست و هم گیمر و دیگر اهالی این صنعت، آسیب خواهند دید.

بازیسازان، دست به دست هم در حال پیگیری این مشکل هستند که به شکل قانونی، این مسئله مرتفع شود. اینکه چه اتفاقی درنهایت خواهد افتاد، نیاز به تعامل بیشتر با بنیاد خواهد داشت که ما در این راستا، تلاش خودمان را خواهیم کرد.

  • امین شهیدی عزیز، گیمین را دنبال می‌کنی؟ فعالیت گیمین را چطور می‌بینی و پیشنهاد یا انتقادی داری که بتوانیم استفاده کنیم؟

شروع بسیار خوبی داشتید و امیدوارم با همین ریتم خوب به مسیر دلسوزانه خود ادامه دهید و به اهداف خودتان برسید.

  • در شبکه‌های اجتماعی فعال هستی؟ چطور می‌توانیم با شما ارتباط بگیریم؟

من در توییتر بیشتر و در اینستاگرام کمتر، فعال هستم. برای ارتباط با تیم بلک کیوب گیمز هم به وب‌سایت ما حتماً سر بزنید.

امین شهیدی را می‌توانید در توییتر دنبال کنید

  • در استودیو بلک کیوب گیمز، اگر کسی بخواهد استخدام شود، از چه راهی باید اقدام کند و در حال حاضر آیا به کسی و مهارتی نیاز دارید؟

متأسفانه در حال حاضر، در اواسط تولید هستیم و معمولاً در این بازه زمانی، جذب نیرو نداریم؛ ولی حتماً اگر علاقه‌مند به تولید بازی برای PC و کنسول هستید، رزومه خودتان را از طریق بخش پیام سایت، برای ما بفرستید.

  • برای اتمام مصاحبه، چه خبر خوبی می‌توانی به اهالی صنعت گیم ایران بدهی؟

با همکاری آوا گیمز و تیم خوب پاپاتا، با افرادی فوق‌العاده از سراسر ایران، در حال تولید یک بازی خوب و آنلاین برای موبایل‌ها و بازار داخل هستیم که فعلاً در همین حد می‌توانم در مورد آن، اطلاع‌رسانی کنم، ولی خبرهای زیادی در آینده از این بازی خواهید شنید.

امین شهیدی را می‌توانید در اینستاگرام دنبال کنید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا